De mol op kamp

De Mol op kamp

 

Spelregels:

  • doorheen het kamp wordt er elke dag een activeit gespeeld die geld kan

opleveren. De mol probeert dan weer zo weinig mogelijk geld in de groepspot

te brengen door te saboteren.

  • de mol zal enkel saboteren tijdens de activiteiten, gedurende de rest van de dag niet

  • de leden zullen na elke dag een vragenlijst invullen over de mol, in plaats van eliminaties zullen er punten worden gegeven aan de hand van het aantal juiste vragen

  • met het geld in de groepspot wordt er iets georganiseerd. hoe hoger de pot, hoe meer er wordt gekocht.

  • de persoon met op het einde de meeste punten, is de winnaar


 

mol kiezen: Iedereen komt 1 voor 1 bij een leider. Deze stelt wat vragen en vertelt na deze vragen dat ze straks een weetje moeten vertellen over hunzelf. Voor de personen die de mol willen zijn, zullen ze zich moeten bewijzen. Deze moeten een leugen vertellen. De personen die de mol niet willen zijn, weten dit niet.

 

Vragen:

  • Wat is jouw go to snack bij de frituur (1 snack)?

  • Hoeveel zussen en/of broers heb je?

  • Hoeveel jaar zit je al in de jeugdbeweging?

  • Liever warme of koude appelmoes?

  • Wat is je favoriete vak op school?

  • Wat is jouw oogkleur?

  • In welke maand ben je geboren?

  • Wie is je lievelingsleider?

  • Wat is jouw schoenmaat?

  • Heb je al eens iemand op de mond gekust?

  • Op welke school zit je?

  • Wat is jouw lievelingsdier?

  • Is de mol links- of rechtshandig?

  • Welke kleur tandenborstel heb je mee op kamp?

  • Ga je supporteren voor de Hernieuwers of voor de Leiding tijdens de voetbalmatch?

  • Wat is jouw lievelingsgerecht op kamp?

  • Wil je de mol zijn?


 

Na de ronde van de weetjes,wordt er bekend gemaakt dat er bepaalde personen gelogen hebben. Ze moeten al eens nadenken over wie dit allemaal kunnen zijn.


 

Prenten: (10 alpha males met hersenen en 10 herkenners)

benodigdheden: 2x kinderfoto’s van bekende personen, papieren met de namen op, walkie talkies, quizvragen 

1 uur de tijd:

Er liggen allemaal kinderfoto’s van bekende mensen op tafels. Ze moeten de juiste naam van de bekende personen vinden. De andere groep kan met behulp van de walkie talkie helpen. Zij krijgen quizvragen waarop het antwoord 1 van de namen is. Weten ze het antwoord, dan krijgen zij de foto en mogen ze deze beschrijven via de walkie talkie. De quizzers hebben een hulplijn en mogen 2 keer de vraag herhalen aan de personen met het bord, die dan na onderling overleg 1 naam doorgeven. 

 

Wat de herkenners nog niet weten is dat al deze namen verstopt liggen in hun nabije omgeving. Dit kan de zoektocht dus heel makkelijker maken. De quizzers weten dit wel maar mogen dit enkel door de walkie talkie doorgeven wanneer ze in het totaal 200 push-ups kunnen doen. Dit moeten ze gezamenlijk uitvoeren, dus tijdens de quiz. (Zie vragen onderaan het document)



 

 Sleutel: (6 krijgers, 6 goudzoekers, 4 mensen die het rustiger aan willen doen en 4 cheerleaders)

benodigdheden: slot met dezelfde sleutel, zachte zwaarden (Jugger), metaaldetector, walkie talkies, hoed, papiertjes met tips, yoga poses

1 uur de tijd:

 Er liggen 4 leden vastgeketend. Hiervoor moet een bepaalde groep de sleutel terug kunnen vinden. Ze mogen de metaaldetector hiervoor gebruiken, maar de sleutel kan overal op het kampterrein liggen. Een andere groep kan echter tips verdienen voor de locatie van de sleutel. Dit doen ze door de 2 leiders te verslaan in een duel Jugger. Ze mogen pas echter aanvallen wanneer de cheerleaders een opdracht volbrengt. Zij staan naast het Jugger-veld en krijgen een aantal afgedrukte groepyoga-poses. Houden ze er eentje 5 seconden vol, mogen er 3 leden met zwaarden aanvallen. Als ze de 2 leiders kunnen raken zonder zelf allemaal geraakt te zijn, mogen ze een tip nemen uit de hoed achter de leiders en kunnen ze deze doorgeven in de walkie talkie. Deze rondes blijven doorgaan tot er geen tips meer zijn. 

 

Wanneer de sleutel gevonden is, kunnen de vastgeketenden bevrijd worden. Deze zitten achter de leiders met de zwaarden. Bij elke ronde mag er nu dus iemand van de goudzoekers meekomen om te proberen zo veel mogelijk mensen te bevrijden. Wanneer iemand bevrijd is en binnenloopt, komt er geld bij voor de groepspot. Wordt deze echter geraakt door een leider, is deze dood en brengt die geen geld op. De persoon met de sleutel kan ook geraakt worden maar mag ook binnenlopen. Is deze dood, laat het lid de sleutel vallen en gaat aan de kant. Dode leden mogen niet meer mee aanvallen. Per persoon die bevrijdt wordt en overleeft, krijgen ze geld. 


 

Seinen: (4 ritmevolle leden en 16 zoekers met zaklamp)

benodigdheden: papieren met sein-signalen, zaklampen (van kinderen), papier met woorden 

1 uur de tijd:

 Overal op kampterrein zijn er papieren verstopt. Hierop staat telkens een letter en hoe je deze kan doorseinen. Een team moet deze proberen de papieren te verzamelen en bepaalde woorden door te seinen aan een andere team. Er zit een thema in de woorden, maar welk thema weten ze nog niet. Ze krijgen geld per woord en extra geld wanneer ze het thema kunnen raden.

Thema: Geel

  • Ernie

  • kaas

  • zon

  • taxi

  • bij


 

Dilemma:

In een tent zit een leider die 3 punten kan geven aan de persoon in de zoektocht naar de mol. De groep moet beslissen wie er voor welk bedrag naar binnen gaat. ($1, $2, $5 of $10/ elk 5). Wanneer de persoon voor de 3 punten gaat, verdient de groep niks. Anders worden de bedragen toegevoegd aan de pot. Als iedereen geweest is, mag de groep 3 mensen uitkiezen (indien er zoveel mensen voor de punten hebben gekozen). Wanneer deze gekozen hebben voor de punten, verdient de pot alsnog het geld en verliest de gekozen persoon zijn extra punten. 


 

Wie is het: (10 dierenvrienden en 10 detectives)

benodigdheden: wie is het bord met cijfercodes, foto’s van leiders, volle fles water, kaartspel, waskom, sjorbalk, beker 

1u de tijd:

 De groep moet raden welke leider het geld voor deze opdracht op zich draagt. Dit kunnen ze te weten komen door vragen te stellen. Dit doen ze aan de hand van een wie-is-het bord met nummers op. Om vragen te mogen stellen, moeten ze de leiders eerst op de juiste plaats leggen bij het passende nummer. Ze moeten zelf het systeem van de nummers achterhalen. Het nummer dat hierbij staat zijn de laatste 2 cijfers van hun telefoonnummer. De leiders van de andere takken weten niet dat dit de connectie is, dus de leden mogen de andere leiders ondervragen om het systeem te achterhalen.

 

De andere groep moet hun opdelen voor opdrachten waarvan ze enkel 1 dier krijgen als beschrijving. Lukt een proef, dan mag deze de andere groep gaan vergezellen en krijgen ze een keuze. Of krijgen ze een tip voor de rangschikking, of krijgen ze een ja-nee vraag voor het wie-is-het-spel. Gokken ze fout wie het geld heeft, dan verdienen ze niks. 

 

opdrachten:

  • (slak) kaartenhuis maken van 3 verdiepen

  • (bever) verzamel een waskom vol hout

  • (vis) drink een volledige fles water op

  • (flamingo) balanceer voor 2 minuten op een sjorbalk

  • (luiaard) blijf stil liggen voor 10 minuten

  • (kangoeroe) doe 100 jumping jacks en tel luidop

  • (lama) halve beker vol spugen

  • (meeuw) geraak van vendelhoek naar plaats x zonder de grond aan te raken, in de vendelhoek en in de tenten mag je wel rondlopen

  • (mol) graaf een put onder een stuk sjorkoord zodat je hieronder kan zonder deze aan te raken

  • (kikker) vindt zo snel mogelijk een levend insect

 

tips:

  • volgorde hoort bij een unieke 10-cijfercode

  • de eerste paar getallen zijn hetzelfde bij elke Belg

  • de cijfers zijn deel van het telefoonnummer van de leider




 

schildjes: (8 ultieme KSA-kenners, 8 bliksnelle historicussen en 4 personen die graag vuil worden)

benodigdheden: walkie talkie, jaarthema-schildjes, papier, verf, waterpistolen, verfborstels

45 minuten de tijd:

Op het terrein zijn verschillende jaarthema-schildjes (sommige meerdere keren) omhoog gehangen. Ze krijgen een vraag over wanneer een bepaalde gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Ze moeten dus het juiste jaarthema-schildje terugbrengen (enkel het eerste jaar op het schildje telt bv 2019-2020 = 2019). Hebben ze de vraag juist, krijgen ze 1 minuut de tijd om dit jaarthema schild te beschrijven via de walkie talkie. De andere groep heeft de opdracht om alle schildjes van de afgelopen jaren na te tekenen. Hiervoor kunnen ze de hulp inschakelen van de groep die vuil wou worden. Zij hebben vuile t-shirts aangedaan. Er liggen op de grond waterpistolen gevuld met verf. Wanneer ze een bepaalde kleur nodig hebben, kunnen ze op iemand schieten en kan die persoon naar de post lopen waar ze moeten verven. Die dient dan even als levende verfpalet. Deze worden nadien beoordeeld door iemand van de kookouders met het meeste ervaring. Voor elk jaarthema-schildje dat wordt herkend, verdienen ze geld. (Zie vragen jaartallen onderaan het document)


 

Extra mogelijke opdracht: 

 

Quiz: De groep moet A, B of C antwoorden op sommige vragen. Wanneer er minstens 15 personen het juiste antwoord hebben, verdienen ze geld in de groepspot. 


 

Vragen bekende personen:

 

  • Wie was de eerste zwarte president van Amerika? (Barack Obama)

  • Door wie werd Kristel Aerts vervangen in K3? (Josje Huisman)

  • Welke tennisser staat bekend als de ‘gravelkoning’? (Rafael Nadal)

  • Hoe heet de oprichter van het mediabedrijf die onder andere Mickey Mouse bedacht? (Walt Disney)

  • Hoe heet de huidige presentator van de tv-serie ‘De Mol’ in België? (Gilles De Coster)

  • Wie is de langst regerende vorst ter wereld op dit moment? (Queen Elizabeth)

  • Welke Zuid-Afrikaan is de CEO van Tesla? (Elon Musk)

  • Welke voetballer draagt nummer 14 in het Belgische nationale elftal? (Dries Mertens)

  • Welke acteur staat bekend voor zijn rol als ‘Jack Sparrow’ in ‘Pirates Of The Caribbean’? (Johnny Depp)

  • Hoe heet de huidige premier van België? (Alexander De Croo)

  • Hoe heet de inmiddels gestorven Britse wereldbekende wetenschapper die vooral bekend is voor zijn verlamming waardoor hij constant in een rolstoel zat? (Stephen Hawking)

  • Hoe heet de 5de koning van België? (Koning Boudewijn)

  • Welke ex-president van Zuid-Afrika stond bekend voor zijn strijd tegen racisme? (Nelson Mandela)

  • Welke Belgische muzikant werd wereldberoemd door zijn mondharmonica? (Toots Thielemans)


 

Vragen jaartallen:

  • In welk jaar werd Joe Biden president van Amerika? (2021)

  • In welk jaar trad koning Albert af? (2013)

  • In welk jaar werd Greta Thunberg genomineerd voor de nobelprijs van vrede? (2019)

  • In welk jaar vond het EK in Frankrijk plaats? (2016)

  • In welk jaar is bekende DJ Avicii gestorven? (2018)

  • In welk jaar werden de olympische spelen in Zuid-Korea georganiseerd? (2018)

  • In welk jaar werd de Notre Dame door brand ernstig beschadigd? (2019)

  • In welk jaar vielen er 35 doden bij een bomaanslag in de luchthaven in Zaventem? (2016) 

  • In welk jaar won Maneskin het Euro Songfestival? (2021)

  • Jaar waarin Nelson Mandela dood is gegaan (2013) 

Materiaal

2x kinderfoto’s van bekende personen, papieren met de namen op, walkie talkies, quizvragen, slot met dezelfde sleutel, zachte zwaarden (Jugger), metaaldetector, hoed, papiertjes met tips, yoga poses, papieren met sein-signalen, zaklampen (van kinderen), papier met woorden , wie-is-het-bord met cijfercodes, foto’s van leiders, volle fles water, kaartspel, waskom, sjorbalk, beker, jaarthema-schildjes, papier, verf, waterpistolen, verfborstels
Intensiteit: 3
Leeftijd: van 10 tot 99 jaaar
Spelers: van 12 tot 40
Soort: Themaspel
Terrein: Op jullie eigen kampterrein!
Thema's: De mol