Red het bos in de buurt!

De speelclubleiding komt ongerust het lokaal binnen. Ze gaan het bos in jullie buurt kappen en er flatgebouwen bouwen. Waar moeten alle dieren die daar wonen naartoe? En waar moeten wij nu gaan spelen? 
 
Plots krijgt de leiding een idee. Wat als de speelclubbers het bos nu eens redden?
 
Doel van het spel
Het doel van het spel is simpel, namelijk het bos redden zodat het niet gekapt wordt. Verder leren de speelclubbers tijdens het spel samenwerken en dat de natuur belangrijk is voor ons allemaal.
 
Voorbereiding 
  • Neem op voorhand een filmpje op met de videoboodschap van de burgemeester.
  • Voorzie verkleedkleren voor een houthakker. In deel 2 van het spel maken de speelclubbers kennis met een houthakker. Dat kan iemand van de leiding zijn.
 
Materiaal
  • Krijt
  • Een goed opgeladen gsm
  • Een terrein of lokaal vol spullen die opgeruimd moeten worden
  • Voorzie eventueel een parachute
  • Een boomstam of schijf
  • Een klauwhamer
  • Een doos kepernagels: dat zijn lange, dikke nagels van ongeveer vijftien centimeter
 
Spelverloop
 
Deel 1: ongerustheid & verontwaardiging
De leden en leiding zijn ongerust en verontwaardigd dat het bos gaat verdwijnen. Ze zijn er zeker van dat ze met hun zorgen bij de burgemeester terechtkunnen.
 
Ze nemen een filmpje op voor de burgemeester waarin ze vertellen waarom het bos belangrijk is en dus gered moet worden. Na een aantal minuten krijgen ze al antwoord van de burgemeester. Hij heeft de speelclub een videoboodschap gestuurd waarin hij zegt dat hij het prachtig vindt dat de speelclubbers het bos zo belangrijk vinden. Hij zegt dat hij ook niet voor het kappen van het bos is, maar dat de beslissing boven zijn hoofd genomen is. Hij vraagt de speelclubbers om de burgers op te roepen om actie te voeren tegen de kap van het bos!
 
Laat de speelclubbers ergens op een plein of aan jullie lokalen krijttekeningen maken over het bos. Welke dieren kan je er vinden? Waarom is het bos zo leuk?
 
Deel 2: ontmoeting met de houthakker
Wanneer de speelclubbers aan het krijten zijn, passeert er een houthakker. Die is betrokken bij de kap van het bos en ook bij de bouw van de flatgebouwen. Hij vraagt wat dat allemaal te betekenen heeft. De leiding zegt dat de kap van het bos verschrikkelijk is en dat het bos gered moet worden! De houthakker denkt diep na en zegt dat hij met zijn bazen zal praten als de speelclubbers hem helpen.
 
Opruimen
De houthakker neemt de speelclubbers mee naar een terrein dat vol met spullen ligt. Hij moest die rommelhoop al dagen geleden opruimen, maar heeft dat niet gedaan. Zijn baas mag echt niet ontdekken dat het nog altijd zo'n rommelhoop is. Er ligt echt veel te veel om het in zijn eentje op te ruimen en de houthakker heeft geen vrienden om hem te helpen bij die onmogelijke taak. De leiding biedt aan om samen met de leden te helpen opruimen. Na de opruim is de houthakker ontroerd omdat tot nu toe nog niemand geholpen heeft en de speelclub heeft dat gewoon gedaan, zelfs al helpt hij mee met de kap van het bos. Hij zegt dat hij zal zorgen dat het bos niet gekapt wordt als hij vandaag met de speelclub mag meespelen!
 
Favoriete spel
De houthakker bekent dat hij drie favoriete spelen heeft, maar dat nooit iemand met hem mee wil spelen.
 
Zijn eerste favoriete spel is 'katteke-wuif'. Iemand uit de groep, bijvoorbeeld Marie, moet van twintig tot nul tellen. Alle andere leden verstoppen zich. Als Marie iemand gevonden heeft, moet ze de naam van die speler roepen. Die moet vanaf dan Marie volgen. De volgende speler sluit aan in de rij. Marie mag zich echter nooit omdraaien. De mensen achter haar kunnen bevrijd worden als iemand die nog verstopt is naar hen wuift. Zij mogen zich dan opnieuw verstoppen. Bijvoorbeeld: Klaas, Thomas en Saartje zijn gezien en lopen achter Marie. Bilal is nog niet gezien en zwaait zonder dat Marie het ziet naar het rijtje achter haar. Klaas, Thomas en Saartje mogen (subtiel en in stilte!) de rij verlaten en zich weer gaan verstoppen.
 
Het tweede favoriete spel is boomknuffelen. Want houthakkers hakken niet alleen maar bomen om, ze zien ze ook echt graag. Ga allemaal rond een grote boom staan en geef elkaar de hand. Nu probeer je iemand uit de groep de boom te laten ‘knuffelen’ door hem of haar tegen de boom te trekken. Die speler moet uit alle macht proberen om de boom niet te raken. De speelclubber valt af als hij de boom aangeraakt heeft en kiest ook de volgende speler die moet knuffelen.
 
Het derde en laatste favoriete spel van de houthakker is nageltje-klop. Zet de boomstam klaar en iedereen neemt in een cirkel errond plaats. Klop een nagel in de boomstam zodat die niet meer beweegt. Zet de hamer op zijn kop en geef er een draai aan. De speler naar wie de steel wijst, mag als eerste kloppen. 
Elke speler mag een poging doen. Zet eerst je hamer naast de nagel. Daarna zwier je de hamer met gestrekte arm naar boven en sla je in een vlotte beweging, met gestrekte arm, op de nagel. Let op voor de vingers! Wie de nagel kan raken, krijgt een punt. Krijgen de speelclubbers de nagel helemaal in de boomstam geklopt?
Tip: als je met veel bent, kan je meerdere nagels in de boomstam klaar steken en met meerdere hamers spelen.
 
Aan het einde van de spelen heeft de houthakker zich geweldig geamuseerd en belt hij naar zijn baas om de situatie uit te leggen. Na een lang telefoongesprek brengt de houthakker het nieuws dat het bos niet gekapt wordt! Dat hebben de speelclubbers goed gedaan!
 
Einde van het spel
Het bos is gered en de houthakker is erg blij met de nieuwe vrienden die hij gemaakt heeft. Hij vraagt aan de speelclubbers wat hun favoriete spel is en stelt voor om het te spelen.
 

Materiaal

Krijt Een goed opgeladen gsm Een terrein of lokaal vol spullen die opgeruimd moeten worden Voorzie eventueel een parachute Een boomstam of schijf Een klauwhamer Een doos kepernagels: dat zijn lange, dikke nagels van ongeveer vijftien centimeter
Duur: 120 minuten
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 8 tot 10 jaaar
Spelers: van 8 tot 24
Terrein: Grasplein , bos/veld
Thema's: bos