KLJ Nevele: moord in het sprookjesbos
Speluitleg Een spel in twee fases waarin ze op zoek moeten gaan waar, wie en met wat de moordenaar zijn slag heeft geslagen. In de eerste fase verdienen ze hun functies van het spel. Daarna in fase twee wordt er een variant van stratego gespeeld. Door kaartjes om te ruilen mogen ze een Jenga blok nemen uit de toren waar een tip op staat. | ||||||||||||
Verdeelspel: Dierenjacht Ze worden geblinddoekt in het bos gezet. We fluisteren in elk van hun een dier in. We zorgen dat er altijd koppels gevormd worden. Zo zijn er twee uilen, twee kikkers, enzovoort. De bedoeling is dat ze hun partner van dezelfde soort proberen te vinden. Dit doen ze door enkel hun dierengeluid te maken en geblinddoekt rond te lopen in het bos. Als ze hun partner gevonden hebben komen ze naar de leiding en deze geeft ze elk een ander kleur. Zo worden er twee teams verdeelt die elke een vast kleur krijgen. Uil – kikker- eend - bij – zwijn – wolf – beer - jagershond
Fase 1: functies verdienen In het bos zijn er 6 verstopplaatsen waar er telkens tweemaal hetzelfde raadsel ligt in de twee verschillende teamkleuren. We laten de teams los in het bos (met handen aan elkaar) ze moeten een raadsel gaan zoeken. Als ze een verstopplaats hebben gevonden nemen ze het raadsel van hun kleur en gaan ze bij hun vaste leider. Ze lossen het raadsel op. Als het raadsel hebben opgelost krijgen ze de kaartjes van de functie waarover het raadsel ging. (de raadsel zijn dus in thema, zie tabel)
Het team die als eerste de 6 raadsels heeft opgelost. Wint een voordeel. Het voordeel is dat elk lid van het team een toverdrank krijgt, het verliezende team krijgt maar 3 toverdranken.
Fase2: Stratego-cluedo STRATEGO Twee personen elk van een ander team komen elkaar tegen; 1) Tikken 2) Kaartjes tonen (toverdrank* hoef je niet te vermelden) 3) Blad steen schaar 4) Laagste nummer geeft kaartje af bij verlies of een toverdrank*. Hoogste behoud sowieso het kaartje bij verlies of winst, maar bij winst krijgt hij wel het laagste kaartje of een ingezette toverdrank van zijn tegenspeler. *Toverdrank: (= joker) als ze verliezen bij blad steen schaar en je bent een lager nummertje, dan moet je jouw kaartje afgeven maar als je een toverdrank bezit kan je die afgeven in plaats van je kaartje en verder spelen. !!! De toverdranken moeten in het teamkleur zijn zodat de toverdranken slechts één keer ingezet kunnen worden. REGEL: De reus (6) mag geen toverdrank hebben! o Klein duimpje kan de schoenen stelen van de reus en dus het kaartje afnemen ervan. o Iedereen kan het nummertje afpakken lager of gelijk dan zichzelf door 2 keer te winnen op drie bij blad steen schaar. CLUEDO Ze kunnen dus kaartjes afnemen van het andere team. Als ze drie kaartjes hebben, kunnen ze die komen omruilen in de centrale post. In de centrale post staat een grote jengatoren opgesteld. Op de jengablokken staan er tips over de moord. Namelijk, plaatsen-moordwapens-personen die het niet zijn. Zo kunnen ze in hun kamp deze zaken van hun lijst schrappen tot er drie zaken overblijven.
Wie als eerste de moordenaar, het moordwapen en de moordplaats heeft gevonden wint het spel!!! Alle tips moeten twee keer in het spel zitten. Het kan zijn dat een team twee keer dezelfde tip neemt, maar dan moeten ze wachten tot er een team de toren omgooit waardoor ze terug opgebouwd moet worden en alle tips terug in het spel komen. ▪ Als een team de toren laat omvallen krijgt het andere team een extra tip. ▪ Ze mogen één keer komen gokken als ze een vermoeden hebben en nog twijfelen tussen twee. Als het spel te snel gaat (ze komen te veel kaartjes omruilen) worden er tikkers ingezet. Als je getikt wordt moet je alles wat je bezit afgeven (zowel je kaartje, een afgenomen kaartje en een eventuele toverdrank) |
Materiaal
- Blinddoeken - raadsels - stratego-kaartjes - jengaGroepen: 2
Intensiteit: 3
Leeftijd: van 6 tot 16 jaaar
Spelers: van 8 tot 100
Soort: stratego/cluedo
Terrein: bos
Thema's: sprookjes