De slinger
Niets leukers dan bivak! Elke dag megacoole en vermoeiende spelletjes spelen, lekker eten en als het weer meezit, kan niets het geluk van de leden nog vergallen! Wel, bijna niets. Maar rakwi's durven al eens kliekjes vormen waardoor sommige leden een beetje buiten de groep vallen. Daarom maken we van de rakwi's een grote hechte groep. Letterlijk!
Speluitleg
Elke rakwi begint individueel aan het spel. Tijdens de samenwerkingsopdrachten kunnen de rakwi's punten verdienen. Per punt mogen ze twee kinderen aan elkaar 'vastbinden'. Het vastbinden kan op een zeer kindvriendelijke manier met behulp van papieren fuifbandjes. Geef elk kind een fuifbandje aan beide polsen en bind dan de fuifbandjes aan elkaar vast. Heb je dat niet, dan werkt een stukje touw ook prima. Aan het einde van dit spel zullen alle rakwi's aan elkaar vastgemaakt zijn en vormen ze letterlijk een hechte groep.
Maar pas op! Als de rakwi's een opdracht minder goed uitvoeren, mogen ze nog altijd iemand aan de menselijke slinger vastmaken. Dan komt er wel een handicap bij. Enkele voorbeelden: een blinddoek aandoen, iemand achterstevoren vastmaken enz.
Geef na elke opdracht één of twee bandjes, afhankelijk van hoe goed de opdracht gelukt is. De rakwi's zijn niet verplicht om van in het begin één grote slinger te maken. Ze kunnen er ook voor kiezen om eerst groepjes van twee of drie te vormen en die daarna aan elkaar vast te maken. Het is de bedoeling dat iedereen van de groep aan elkaar hangt als het spel afgelopen is.
Als de rakwi's er niet in slagen om een opdracht te volbrengen, rol dan met een dobbelsteen en maak een van de leden vast aan de langste slinger. Het getal dat de dobbelsteen aangeeft, komt overeen met een handicap die hij of zij de rest van het spel moet dragen.
- Geblinddoekt
- Achterstevoren vastbinden
- Zowel de enkels als de armen aan elkaar binden
- Een arm vastmaken aan niet één maar twee andere armen
- Bovenarmen aan elkaar gebonden
- Geluk! Uiteindelijk toch geen handicap!
Opdrachten
Verloren schaapjes: (Doe deze opdracht zeker als eerste als iedereen nog alleen kan rondwandelen!) Blinddoek alle rakwi's. Breng hen naar een plek in de buurt van hun eigen lokaal: de toiletten, het ribbellokaal, enz. Geef hen de opdracht om allemaal – blindelings – terug in het lokaal te geraken. Ze mogen hun doek pas afdoen als ze denken dat iedereen er is.
Hoepeldans: Leg enkele hoepels (hetzelfde aantal als er rakwi's zijn min één) verspreid over de ruimte. Speel nu wat muziek af. Zolang er muziek speelt, moeten de rakwi's rondlopen maar zodra ze stopt moeten ze zo snel mogelijk in een hoepel gaan staan. Ze mogen met meerdere rakwi's in één hoepel staan. Daarna wordt er één hoepel weggehaald. Het is de bedoeling dat alle rakwi's uiteindelijk in de laatste overgebleven hoepel staan.
Stoelcirkel: Blinddoek de rakwi’s en plaats hen rond een berg stoelen. Ze proberen met de groep de berg te ontwarren en in een cirkel te zetten zodat alle stoelen op een meter afstand van elkaar staan. De rakwi’s mogen onderling overleggen. Wanneer ze denken dat de opstelling correct is, mogen ze allemaal op een stoel gaan zitten.
Touw ontwarren: Gooi een lang, dik touw op een hoopje in het midden van de groep. Vervolgens vraag je alle rakwi's het touw met één hand vast te nemen. De opdracht is om het touw te ontwarren zonder de handen los te laten en uiteindelijk op een rij te staan met de handen aan een ontward touw zonder knopen.
Levende mastermind: Neem vier kleuren verf: rood, blauw, groen en geel. Geef iedereen een kleurveeg in hun nek (waar ze het niet zelf kunnen zien). Ze weten van zichzelf niet welke kleur ze hebben. Stel een kleurencode op, aan de hand van het aantal rakwi's. Geef hen de opdracht om zonder te praten zichzelf in een kleurenvolgorde te zetten, bijvoorbeeld blauw – rood – geel – groen – blauw –rood – ...
Draai de doek: Geef de rakwi's een doek waar ze op moeten staan. Die moeten ze omdraaien zonder de grond te raken.
Finalespel
Als iedereen aan vastgebonden is en de groep dus letterlijk ‘goed aan elkaar hangt’, is het tijd voor de laatste opdracht. Dat is een opdracht waarbij iedereen vrij is om hun eigen inbreng te leveren.
Denk aan de volgende situatie: een balletje rolt door een buis, botst tegen een auto, de auto rijdt en doet dominostenen vallen, de dominostenen ... Juist ja, een kettingreactie. Laat de rakwi's zelf een kettingreactie bedenken. Jouw taak? Hen het materiaal geven dat ze nodig hebben.
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 10 tot 12 jaaar
Spelers: van 4 tot 20
Terrein: buiten
Thema's: samenwerken