Het Grote Maffiaspel

Spelregels:

Je splits de groep in twee. Maffiabende 1 en maffiabende 2. Aan de hand van spelletjes kunnen ze pionnen verdienen. (spelletjes staan verderop). Deze pionnen worden dan gebruikt om land van de andere te veroveren of je eigen land terug te winnen.

Er wordt namelijk ook een kaart gemaakt (zie foto verderop) waarop twee gebieden worden verdeeld. Deze twee gebieden zijn verdeeld in verschillende vakjes (de twee velden zijn in symmetrie van elkaar). Deze vakjes hebben een waarde tussen de 1 en de 5 die random verdeeld zijn. Deze vakjes/gebieden kunnen ingenomen worden door het geassocieerd nummer aan peetjes in te zetten. (Bv: bij een vakje van 3 moet je gebruik maken van 3 pionnen). Indien dit land is overgenomen betekent dit niet dat het van jou is. Het andere team kan dit ook nog altijd heroveren door 1 pion meer in te zetten dan de waarde van het vakje. (Bv: vakje van 3 overgenomen door vijand à 4 pionnen inzetten om terug te winnen) ZEER BELANGRIJK: ENKEL AANGRIJZENDE GEBIEDEN AAN JE AL BEZETTE TERRITORIUM KAN JE INPALMEN.

Het doel van het spel is om als eerste het hoofdkwartier van de anders maffia te verwoesten! Als een van de twee dit lukt, dan is het spel gedaan. Dit garandeert wel niet dat de groep die hierin als eerste slaagde gewonnen is! De manier om te winnen is namelijk om zoveel mogelijk punten te verzamelen die dan op het einde samengeteld worden!

Mogelijkheden om punten te verdienen:

  • De som van alle gebieden die je in het bezit hebt (adv van de waarde van een vakje ; Bv: een vakje met waarde 3 stelt 3 punten voor, 4 = 4, 5 = 5,..)
  • Wie het maffiahuis als eerste verwoest, krijgt 10 punten
  • De pionnen die op het einde van het spel overschieten tellen per pion 1 punt.
  • Er zijn ook delen van een duur schilderij verloren gegaan in het terrein (delen van de puzzel). Deze zijn verbonden aan een bepaald vlak. Indien ze dit vlak innemen, krijgen ze het puzzelstuk ook. Dit stuk is op het einde 5 punten waard.

Op de kaart zal je ook merken dat naast de twee hoofdkwartieren er nog 4 lege plaatsen zijn. Deze kunnen gebruikt worden om kazernes te bouwen. Een kazerne heeft als functie om die opslagplaats van pionnen te vergroten. Dit kost hen 3 pionnen. Verdere uitleg hierbij: In het begin van het spel kan men maar beroep doen op 5 pionen. Door kazernes te bouwen kunnen ze hun draagcapaciteiten verhogen. 1 Kazerne betekent 2 extra peetjes.

Mogelijk spelletje voor het verdienen van pionnen:

  • Uitrekkertje
  • Om het eerst een levend beest naar de leiding brengen (geen insect?)
  • Om het eerst de grootste levende piramide maken met iedereen
  • Akerbal
  • Er zijn twee teams, elke team staat aan een kant van het veld (maak het veld niet té groot) aan elke kant ligt er een hoepel. De bedoeling is dat ze de bal in de hoepel van het andere team zien te krijgen. Worstelen is toegestaan!
  • Schoen schoppen
  • Spel ‘Alles moet omver’
  • Geef elk team enkele voorwerpen die rechtop kunnen staan en omvergestampt kunnen worden. De bedoeling is dat het team om het eerst het ander zijn team zijn voorwerpen omduwt. Wie hier als eerste in slaag wint. Worstelen is toegestaan! Duw je een voorwerp om, keer je terug naar je kamp! Voorwerpen worden niet terug rechtgezet!
  • Plateau met bekers water parcour afleggen
  • Bakkenrace
  • Dance battle
  • Wat is de identiteit van Euler?
  • Random quizvragen
  • Voetbal tot 2/3 goalen
  • Rugby met rauwe kip
  • Bekertjes flip
  • Elkaar over touw trekken spel
  • Je maakt twee kampen uit touw die aan elkaar grenzen (zoals tussen twee vuren alleen kleiner, het moet klein genoeg zijn zodat het andere team ze kunnen aanraken zonder over de grens te gaan, groot genoeg dat de beide teams niet op elkaar zijn geramd.). Het doel is om het eerst het andere team in uw kamp te trekken. Wie dit lukt, wint.
  • Leven baseball
  • De groep moet opgedeeld worden in 2 groepen, zoals bij gewone baseball. Ook het veld moet afgebakend worden zoals bij baseball. De ene groep staat in het midden, zij moeten zogezegd de bal vangen. De andere groep begint. Bij de groep die begint gaat er één iemand het veld in lopen, hij is de bal. De andere groep kan hem uitschakelen door hem van de grond te heffen. Tegelijkertijd moet er ook iemand van de groep die begonnen is rond het veld lopen. Hij moet zoals bij echte baseball blijven staan als de bal gepakt is ( dus hier de " bal " omhooggehoffen )en dan is het de beurt aan de volgende van de groep. De rollen worden omgekeerd als het vangbal is. Hiervoor moet de groep in het midden ervoor zorgen dat ze de " bal " buiten het veld duwen, dan is het vangbal.
  • Onderzeeërs
  • Je splitst elk team op in nog twee andere teams. Dan heb je dus vier onderzeeers. De onderzeers bestaan uit een kapitein en een messenger, iedereen behalve de messanger zijn geblinddoekt. Elke groep vormt een rij met de messanger vanachter en de kapitein van voor, de matrozen in het midden. Als de messanger op de linkse schouder tikt moeten de matrozen deze tik doorgeven tot de kapitein zodat deze weet dat hij naar links moet. Tikt hij op de rechterschouder dan is het het zelfde concept alleen nu naar rechts.  Tikt de messanger op beide schouders betekent dit dat de kapitein moet vuren en dus recht vooruit lopen met de handen als een pijl voor zich. De bedoeling is dat de messanger de boot lijdt naar de andere boten en dan wanneer mogelijk aanvalt en dus vernietigd. Lukt dit valt de kapotte boot af. Makkelijk spel, moeilijk uit te leggen, je kan het me ook nog eens persoonlijk vragen. X Vic
  • Elkaar in de band trekken spel
  • Je legt verschillende kleine banden of rondjes van touw op de grond. De hele groep maakt een cirkel rond deze kringen. De voeten worden samengebonden en ze moeten elkaars hand vasthouden. De bedoeling is om elkaar in de cirkels te trekken/duwen. Eens in de cirkel of je laat de handen los, dan val je af. De laatste doe overblijft wint.
  • Ballon opblazen en doen ontploffen
  • Om ter langst schoenveterkoort maken
  • Om ter eerst een foto van iets nemen
  • Verstop ergens in het dorp een kaartje en laat ze er naar gaan zoeken (kan ook op terrein zelf zijn). Wie het als eerst vindt, wint.
  • Raad de rugnummers van de nieuwe leiding juist.

Extra informatie:

  • Inkleding: verkleed je als maffia
  • Materiaal: pionen (risk popjes? Miss makkelijk kwijt te geraken), spelmateriaal voor bovenstaande spelen, spelbord (zie foto), kaartjes in zelfde kleur van team om op overgenomen vakjes te leggen (miss ook met zelfde waarde erop?)
  • Terrein: We dachten om het miss vanachter aan het jeugdhuis te doen? En anders op de ksa terreinen maar miss wordt het dan wat drukker

 

BELANGRIJK: PAS DE HOEVEELHEID PIONEN DIE JE GEEFT PER SPEL NAAR GELANG HET SPEL VERLOOPT. WANT HET KAN ZIJN DAT HET SPEL NIET LANG DUURT OF DAT HET JUIST ZEER LANG DUURT. ZEG DAAROM ZEKER DAT HET HOOFDKWARTIER BEREIKEN NIET PERSEE WINNEN BETEKENT. ZELF NOG KIEZEN MET HOEVEEL WELK SPEL JE SPEELT MAAR MEESTAL WEL TEAM 1 TEGEN TEAM 2. GWN NIET VOORSPELBAAR OF ELK TEAM MAKKELIJK PIONEN KAN WINNEN OP DIE MANIER

 

 

Bijlages

Duur: 180 minuten
Groepen: 2
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 15 tot 17 jaaar
Spelers: van 10 tot 30
Soort: 2 teams
Terrein: Grasplein
Thema's: Maffia