Naakte Waarheid - een PLV-spel

Inleiding

​Een ‘geknipt’ preleidingsvormingsspel.Inderdaad! Het enige dat je nog moet doen,is kaartjes uitknippen en dan heb je een kant-en-klaar spel dat garant staat voor een leuke babbel met je aspiploeg over Chiro en leiding worden/zijn. Zeker doen!
Wat is preleidingsvorming? Kort geschetst zijn het verschillende manieren waarop je je aspi’s kan voorbereiden op een toekomst in de leidingsploeg. Nuttig, want het versterkt je aspi’s om de grote stap naar een leidingsengagement te zetten. Meer info nodig?
Stuur je vragen naar afdelingen@chiro.be.

Speluitleg

Om beurten gooien de spelers met de dobbelsteen. Naargelang wat je gooit, neem je een ander kaartje.

1: Opdracht
2: Stelling
3: Scrupules
4: Black Box
5: Persoonlijke mening
6: Joker: je mag zelf een vraag verzinnen

Bij elk kaartje moet je een opdracht uitvoeren,een vraag beantwoorden of een mening geven. Voor wat er daarna gebeurt, doen we twee voorstellen. Kies de versie die het beste bij jou en je aspiploeg past.

Versie 1: Iedereen heeft een pop met schoenen, sokken, broek/rok, T-shirt, trui en onderbroek aan. Wanneer je gedaan hebt wat er op het kaartje staat, dan mag je het respectieve kledingstuk van je pop uitdoen. Natuurlijk kun je geen T-shirt uittrekken als je je trui nog aan hebt. Wie als eerste een blote pop heeft, wint. In dit geval moet je als extra materiaal voor iedereen een pop en kledingstukjes voorzien of je kan de pop en kledingstukken uit de bijlage afdrukken en uitknippen.

Versie 2: Als je gedaan hebt wat er op het kaartje staat, dan mag je het respectieve kledingstuk wisselen met een zelf te kiezen medespeler. Wie als eerste vijf kledingstukken van verschillende medespelers aan heeft, wint. Tactisch kiezen is de boodschap.

Vervolgens gaat de beurt naar de volgende speler, die nu met de dobbelsteen mag gooien, en zo schuiven we telkens verder. Als je een bepaald kaartje al eens gehad hebt en je gooit opnieuw dat aantal ogen, dan is je beurt voorbij. Bijvoorbeeld: als je 4 gooit maar al eens een Black Box-opdracht gedaan hebt, dan mag je geen kaartje trekken en gaat de beurt naar de volgende speler. Als je de vijf bovenstaande kaartjes hebt doorlopen, dan moet je de volgende keer dat je aan de beurt bent niet meer gooien. Je medespelers mogen dan tot slot nog dé vraag voor je verzinnen (zie hoger).

Aandachtspunten

1. Je kan van je aspi's niet verwachten dat ze alles al weten. De bedoeling is om stil te staan bij de verschillende thema’s. Vraag door op de antwoorden en probeer tot een zinvol gesprek te komen.

​2. Hou het (psychologisch) veilig. Kies de versie die bij je aspiploeg past en zorg ervoor dat niemand tegen hun zin op een vraag moet antwoorden.

3. Als iemand telkens pech heeft bij het gooien, zorg dan dat hij of zij toch ook eens aan de beurt komt.

4. Als het spel te lang dreigt te duren, laat dan het gooien achterwege en laat ieder om beurten een kledingstuk kiezen.

5. Je kan vooraf een keuze maken tussen de kaartjes.

6. De opdrachtjes zijn leuk, maar je aspi’s halen de meeste informatie uit de andere methodes. Spendeer daar meer tijd aan.

Tips

1. Je kan een leuke aangeklede dobbeslteen maken met op elke kant een afbeelding van een van de kledingstukken.


2. Als je zelf een ander spel verzint met de kaartjes, dan is dat natuurlijk ook prima.



                        

Materiaal

- Kaartjes (bijgevoegd – enkel nog uit te knippen) - Poppetjes + kleren (bijgevoegd – enkel nog uit te knippen) - Dobbelsteen - Grote envelop (Black Box) - Een balpen voor elke speler - Kleine briefjes (gebruik kladpapier) - Rode en groene M&M’s voor elke speler (of andere snoepjes in die kleur) - Materiaal voor de opdrachten: botsbal, frisbee, lucifers, kladpapier, flappen, tekenmateriaal, ubbelpunt (of een andere Chiro-uitgave, bv. het Aspiboek)

Bijlages

Duur: 100 minuten
Intensiteit: 2
Soort: groepsvormend , workshop
Terrein: Lokaal & omgeving
Thema's: préleidingsvorming